Dop

I söndags var det dop för lilla Alice.
Vid kvart i ett infann vid oss i järfälla kyrka där dopet skulle äga rum. Såhär fin var vår lilla sötnöt.
 
Jag som gudmor skulle stå där framme med hela familjen och gudfadern. Alla verkade lite nervösa, antingen fattade jag inte allvaret och det stora i det hela eller så har jag kyckats bra med att träna mina nerver för jag va inte nervös alls. Jag fick till och med ett litet uppdrag, att hälla dopvattnet i dopfundet när prällen lästen en bön. Det sista prästen sa till mig innan vi skulle gå var att jag skulle hälla i allt vatten som fanns i kannan. Ok. Tänkte inte så mycket på det sen.
 
Allt drog igång, det var dubbeldop så vi var två följen som tågade in i kyrkan. Vi radar upp oss framme vid altaret, typ. så drar det igång. Jättefint var det, musik och psalmer som var fina och bra till dop. Sen så skulle jag hälla upp vattnet, hon börjar be och jag börjar hälla. Försöker hälla en jämn stråle hela tiden. Tanken slår mig när jag står där fram att jag har ingen aning om hur lång denna bön är så jag vet inte hur sakt/fort jag ska hälla. Hörde också att det porlade väldigt mycket när jag hällde vattnet. Så helt plötsligt var bönen slut och jag hade typ hälften av vattnet kvar i kanan, fick lite panik då hon sagt att jag skulle hälla upp allt så jag öser på, då viskar hon lite diskret ett det räcker nu. Hmm ok. men det va kul att få en uppgift under själva cermonin. Dopet var fint och Alice var superfin i sin vackra klännig. Allt gick som det skulle, Alice blev döpt och jag blev gudmor/fadder. Har fått ett fint fadder bevis. Jag är stolt! Nu ska jag lära Alice allt jag kan, kanske ska öva lite på att hälla upp dopvatten innnan jag lär henne det dock.
Har lite bilder från själva dopet men vill inte lägga upp de här än utan att ha frågat Alice föräldrar om tillåtelse.
 
Sen var det fika hos Ida, Björn och Alice. Ida hade gjort jättemycket fint. Tårtan var helt galen, den hade hon iof inte gjort själv, men designat. Hon är duktig hon. Kolla in det här.
 
Alice fick galet mycket presenter, det bästa var när Björn skulle öppna två presenter som han undrade vem de var ifrån. Ingen kändes vid dem. Tillslut hajar Ida vad som händer och berättar att det ju är från dem till Alice. Haha Björn har koll, det är bra.
 
Har även här en massa bilder på när paketen öppnas men lägger inte upp dessa fören jag vet om det är ok eller inte. Känns bäst då.
Men jag kan avslöja att hon fick mycket fint. Av Casper fick hon ett hjärta i porslin. Av oss fick hon en leksaks kundvagn från Gkås, hon måste ju lära sig itid, den va mest för att det var skoj för att det är så Ida och antagligen Alice också om några år. Sen fick hon en Skrållan docka. Tycker jag att hin ska ha, det hade jag när jag var lite, tror Ida hade en också.
 
Casper gillade vagnen.
 
Casper var stilig och charmade damerna på mottagningen. Han har sin pappas gener han. Super duktig i kyrkan var han också. Men efter mycket duktighet, ätande, charmande och lek så blir även lilla Casper lite trött. Men bara för en liten stund, sen kommer han in i andra andan och kör järnet med alla vuxna som är lite leksugna.
 
Ja det var väl vad som hänt här.
 
 

Kommentera här: