Förlossningen

Ja jag skrev ju att jag skulle skriva om förlossningen senare. Nu är det senare tycker jag. Och dessutom känner jag att det är bästa att skriva medan det ligger relativt färskt i minnet.
jag skriver inte detta för att jag är missnöjd med förlossningen eller för att något gick fel. Jag skriver det mest för min egen skull, kul att ha det ner skrivet och sen såklart för er som är nyfikna.
 
så på tisdagen hängde jag med min lillebror Anders. Vi åkte och shoppade lite i barkarby och jakobsbergs centrum. Sen hämtade vi upp lilleman och åkte hem. Väntade på att Mange skulle komma hem så att Anders kunde hjälpa honom upp med kartongerna från det lilla rummet som blev lekrum upp på vinden. Vi tog även ner lite bebis saker, bland annat täcke, påslakan och lakan till vaggan och vagnen.
sen lagade vi raggmunk och åt middag. Mums.
 
Anders åkte hem och jag minns att det sista jag sa till honom var att det nog var lugnt ikväll, bebisen skulle inte komma nu. Anders var nämligen jour fram till den 18 för att ta casper om allt skulle dra igång. Detta var alltså den 16 april.
Mange och jag hängde lite i soffan och jag ville att vi skulle göra en gipsavjutning av magen, men Mange orkade inte. Vi bestämmde att vi skulle göra det imorgon istället. Vi gick och la oss.
 
kl 00.30 vaknar jag av att nått rinner längst benet på mig. Jag flyger upp och det kommer mer. Jag står vid sängkanten och tror att jag kissar på mig, men det går liksom inte att stoppa. Då går det upp för mig att det är vattnet som gått. Jag väcker Mange som spontant utbrister att han ju är trött. Haha.
men sen flyger han upp, som att det tog några sekunder för honom att också först vad som händer. 
Vi hade inte pakat nån bb-väska, så medan jag stod där och väntade på de första värkarna for Mange omkring i hela huset och pakar grejer som jag berättar att vi ska ha med. Efter en kvart kommer första värken, som en stark mensvärk. Ytterligare en kvart senare har de blivit lite starkare värkar. 
Så kl 01.00 ringer vi till bb stockholm. De vill att vi avvaktar lite till värkarna kommer mer regelbundet och har tilltagit ytterligare. Om de inte gör de ska vi höra av oss imorgon bitti igen. 
Vi börjar klocka värkarna och märker ganska snabbt att de kommer med 2-3 minuters mellanrum och håller i sig mellan 30-45 sekunder. Dessutom så mår jag galet illa och kräks.
så vid 02.00 ringer vi tillbaka och berättar vad som händer. De tycker att vi ska komma in då. 
 
Mange ringer Anders så han kan komma hit för att ta Casper, men han hade druckit lite å han ville inte köra (helt rätt) så Mange åkte och hämtade honom medan jag gjorde mig iordning för att åka till bb.
 
Innan vi åker tycker jag tydligen att det är viktigt att släcka lampor häroch där och har inte så värst brottom trots att värkarna kommer ganska tät. vi komer iväg till bb i alla fall och skrivs in där kl 02.50. Då har värkarna tilltagit ordentligt i styrka och jag har ont.
 
vi kommer in på förlossningsrummet och frågor ställs, jag kommer inte riktigt ihåg dem, mem jag måste ha svarat i allafall. Jag vet att jag under tiden vi pratade med sjuksköterskan tänkte att jag ville ha lustgas när värkarna kom. 
Sköterskan gick ut en sväng och säger att om det är något så är det bara att trycka på larmknappen. 
 
En värk kommer och så en till och då känner jag att kroppen bara vill krysta. Vi ringer på larmknappen och sköterskan kommer springande. Jag säger att jag vill krysta. 
Hon ser lite förvånad ut, och säger att då är det nog bäst att vi tar av oss lite kläder, byxorna tillexempel så bebisen kan komma ut. Haha, ja det vore ju bra.
 
under tiden måste hon ha ringt på barnmorskan för hon kommer in och undersöker mig snabbt och meddelar att jag är öppen 10cm. Sen går det väldigt snabbt tre eller fyra krystvärkar och så har jag en underbar bebis på magen. Klockan är då 03.15, alltså 25minuter efter att vi blivit inskriva. Galet! Både Mange och jag bara skrattar när vi förstår hur fort allting gick, barnmorskan och sjuksköterskan ser även de lite förvånade ut. Men allt gick bra, inget gick sönder och vår son mår bra. Tio fingrar tio tår, två armar, två ben, ett huvud och en snopp. Allt är bra. 
 
Ja sen klipper Mange navelsträngen, moderkakaan kommer ut och ALLT är klart kl 03.30, alltså tre timmar efter att vattnet gick hemma. Ett snabbt förlopp, jag är nöjd med min förlossning och det kändes bra att det gick så snabbt. Att jämföra denna med Caspers 11 timmars från att vattnet gick hemma till att han var ute, kan man inte riktigt göra. Två helt olika förlossningar
 
det sköna med denna förlossning var att jag inte var helt utmattad efteråt. Klart man var trött efter att inte ha sovit, men inte alls trött  i kroppen som jag var efter Caspers förlossning. Då kunde jag knappt gå efteråt, tror att jag gick som en tant i en vecka efter hans förlossning. 
 
Summan av kardemumman är alltså att det gick väldigt fort, allt gick bra, ingen smärtlindring alls, ingen träni gsvärk efteråt och jag tycker det var ganska bra att det gick så fort. Jag är nöjd med förlossningen helt enkelt. nöjd med personal som fanns dör när vi behövde dem. kan inget annat än att rekomendera BB-Stockholm för er som inte vet vart ni vill föda.
 
Har dock lekt lite med tanke på vad som skulle kunnat hända om vi åkte typ en kvart senare....
 
ett nyfött litet knyte

Kommentera här: