Julen 2013

Jag har tänkt sen juldagen att jag skulle skriva lite kring vår jul iår Och visa fina bilder. 
Men allt har bara rullat på och besöken och aktiviteter har avlöst varandra. 
Så nu sitter jag har i bilen påväg upp till Ljungdalen och känner att nu finns set lite tid att blogga.
tuvärr så har jag ju alla bra bilder på den riktiga kameran och inte på mobilen så ni får snällt vänta på bilderna tills nästa år.
 
men i alla fall, here we go.
 
i lördags var vi hos min moster och hennes familj på julmiddag. Något vi alltid har blivit bjudna på sen länge tillbaka. Förra året blev set tyvärr inget då vi var väldigt fullbokade. Men det var väldigt trevligt och mycket god mat. min mister brättade även för Casper att tomten redan hade varit hos dem och lämnat paket, och han lämnade paket till Casper och Oscar där också. Gullungen lyssnade med gapande mun och lysnade med stora öron på vad min moster berättade. 
 
På söndagen blev det tillverkning av julgodis hos Manges föräldrar. Manges syrra med familj kom också. 
Vi gjorde rischoklad, Rocky road godis, kola och Mozart kulor. Mums mums.
Casper och kusinen H fick göra lite marsipanfigurer. 
 
Julfirandet inleddes traditionsenligt den 23 med lutfisk och risgrynsgröt Tillsammans med Anders och Martha. Mycket trevligt! Här är faktiskt lite bilder på maten från den kvällen.
 
Jag tror ju inte att det är så många som äter lutfisk fortfarande. Det är en tradition som jag är uppvuxen med. Jag tror att det kommer från min Farmor och farfar. Hur långt tillbaka i tiden det sen går vet jag inte. Men för att slippa äta både julbord, lutfisk och gröt på julafton har vi valt att lägga lutfisken och gröten den 23. Hemma hos mina föräldrar brukar vi även klä granen eftermiddag/kväll den 23. Men den traditionen har jag inte tagit med mig. Vi klädde granen redan den 21:a iår.
 
ja och sen blev det julafton iår också. Tomten hade varit hos oss under natten och lämnat klappar under granen. En ny tradition, eller ja jag hoppa det blir en tradition, som vi började med var julstrumpan. Den hänger nere i hallen och där hade tomten lämnat tre paket. Ett till Casper, ett till Oscar och en film med byggare bob. Förmiddagen var räddad, tack tomten.
 
Efter lite lek, bus och mys så bar det av hem till Manges syrra för julfirande. Där var också Manges föräldrar och Manges morfar. Tomten kom förbi med klappar till barnen, vi hade lite julklapps utdelning.
Jag fick nytt träningsarmband till min telefon, nya träningströja och ett vanligt fodral till telefonen. Mange fick en traktör stekpanna. Casper och Oscar fick massor av fina paket. Bästa pakete enligt Casper var nog det stora garaget från farmor och farfar. Set har han tjatat om sen vi började prata om tomten i början på december. 
Eftersom vi inte var hemma så kunde vi inte packa upp det med det samma. Men det hindrade inte lilla C från att kånka runt på den stora kartongen med garaget under hela dagen och undra när vi skulle åka hem. Haha.
 
Efter Kalle och ett gott julbord åkte vi hem igen. Hemma väntade Anders och mer paketöppning. Massor av mer leksaker till pojkarna. Jag fick ett par nya löparskor. Willie. 
Jag gjorde iordning ett litet julbord till. Mange och jag var redan ordentligt mätta från första julbordet. Men det är väl så det ska vara när man äter julbord. Haha. 
Anders proppasde på att vi skulle posera feamför granen och skicka bild till mamma. Suck , jag som tyckte det var skönt att slippa detta förbannade kort för en gångs skull. Men icke. Så jag bjuder på ett sånt också.
 
Jaha mamma blev glad iaf.
 
Ja men god fortsättning på Er!

Kommentera här: